ساعت شنی الکترونیکی بسازید

در این ساختنی به شما یاد می‌دهیم چطور با LEDهای قابل آدرس‌دهی و میکروکنترلر مبتنی بر آردوینو یک ساعت شنی الکترونیکی بسازید. شما می‌توانید از این ساعت شنی به عنوان تایمر استفاده کنید و گذشت بازه زمانی مورد نظرتان را بدون وابستگی به ساعت آنالوگ و دیجیتال نشان بدهید.

تصور کنید کودکی دارید که می‌خواهید به او بگویید ده دقیقه وقت برای آماده شدن دارد یا فقط پنج دقیقه از زمان بازی او باقی مانده است. اگر کودک شما نتواند ساعت آنالوگ یا دیجیتال را بخواند، ساعت شنی دیجیتال بهترین ابزار برای نشان دادن گذر زمان به کودک است. از طریق LEDهای این ساعت می‌توانید گذر زمان را به خوبی ببینید.

برای بخش دیداری ساعت شنی الکترونیکی از LED RGB قابل آدرس‌دهی (مثل WS2812) استفاده می‌کنیم. برنامه‌ریزی ساعت شنی هم از طریق یک دکمه تکی (دکمه لمسی خازنی) انجام می‌شود. یک میکروکنترلر مبتنی بر آردوینو (مثل Metro) هم برنامه را اجرا می‌کند و اطلاعات جهت‌یابی شتاب‌سنج سه‌محوره را می‌خواند. انرژی ساعت شنی الکترونیکی هم از طریق یک باتری لیتیوم یونی که از گوشی قدیمی جدا شده، تامین می‌شود (باتری لیتیوم یونی ۱۸۶۵۰ استاندارد). مزیت استفاده از پاوربانک این است که شامل مدار شارژ و پورت میکرو USB است و خروجی ۵ ولتی دارد که میکروکنترلر و نوار LED نیاز دارند.

بدنه ساعت شنی الکترونیکی از چوب ساخته می‌شود. اگر در نجاری مهارت ندارید یا به ابزارهای حرفه‌ای دسترسی ندارید، می‌توانید روش‌های دیگر مثل برش لیزری و پرینت سه بعدی را به کار ببرید.

گام اول: وسایل مورد نیاز

قطعات الکترونیکی

  • پاوربانک پرتابل (با باتری ۱۸۶۵۰)
  • سوئیچ راکر دو پین
  • ترمینال برای سوئیچ
  • میکروکنترلر AVR – از بردهای ۵ ولتی با حداقل سه پین ورودی آنالوگ استفاده کنید. ما از برد Metro Mini استفاده کردیم.
  • شتاب‌سنج سه محوره – برد برک‌اوت ADXL335 انتخاب خوبی است.
  • دکمه لمسی خازنی
  • برد آزمایشی
  • کانکتور برق JST
  • LED RGB قابل‌ آدرس‌دهی
  • کابل دوپونت سه سیم با کانکتور ماده
  • سیم هوک آپ

قطعات بدنه

  • تخته چوب یا تخته چندلا با ضخامت‌های مختلف
  • نوار چوبی برای بالا و پایین بدنه (با ضخامت ۰.۲۵ اینچ)
  • ورق پلکسی گلس یا آکریلیک
  • ورق مات‌کننده
  • ۶ عدد پیچ سرصاف ۵/۸ اینچی
  • پلی اورتان
  • چسب نواری
  • چسب مایع
  • کاغذ سنباده

ابزار مورد نیاز

  • سیم‌چین و سیم لخت‌کن
  • دستگاه لحیم‌کاری
  • اره دستی
  • دریل و ست مته
  • اسکنه و سوهان
  • کاتر پلکسی گلس یا کاتر معمولی
  • اره رومیزی
  • اره نواری
  • اره مویی

گام دوم: باتری را آماده کنید

ابتدا باید پاوربانک پرتابل را باز کنید و کانکتور USB A را جدا کنید. این دستگاه بسیار ساده است: یک باتری لیتیوم یونی ۱۸۶۵۰ و یک برد کوچک دارند که شامل مدار شارژ و دشارژ است. معمولا دو جک وجود دارد: یک میکرو USB برای شارژ باتری (ورودی) و یک USB A بزرگتر برای رساندن برق به کابل شارژ گوشی (خروجی). ما از خروجی برای تغذیه ساعت شنی الکترونیکی استفاده می‌کنیم و بنابراین نیازی به کانکتور USB A نخواهد بود. برای جدا کردن این کانکتور از هویه و انبردست استفاده کنید.

دقت کنید به پایه‌هایی که پشت برد هستند، آسیبی وارد نشود. در مراحل بعدی ساخت ساعت شنی الکترونیکی از این دو پایه خارجی استفاده خواهیم کرد.

گام سوم: کانکتورهای برق را اضافه کنید

یک تکه سیم ۲۴AWG به هر کدام از دو پایه‌ای که قبلا کانکتور USB A به آنها وصل بود، لحیم کنید. از دو رنگ قرمز و مشکی استفاده کنید تا به خاطرتان باشد کدام سیم ۵V و کدام سیم GND است. در طرف برق، یک ترمینال اضافه کنید تا پایه‌های سوئیچ به آن وصل بشوند. سیم قرمز دوم را با یک ترمینال که به یک سرش وصل شده، آماده کنید.

اگر دو ترمینال را به دو سوئیچ وصل کنید،‌ دو سر سیم‌ها آزاد می‌ماند؛ یکی قرمز و یکی مشکی. آنها را به یک طرف کانکتور JST وصل کنید. کانکتور JST طوری طراحی شده که امکان اتصال برعکس ندارد و بنابراین احتمال سوختن مدار از بین می‌رود.

یک سیم قرمز و مشکی هم با طرف دیگر کانکتور JST آماده کنید.

این سیم‌ها باید آنقدر بلند باشند که در طول ساعت شنی الکترونیکی کشیده بشوند. پس سیم را بلندتر در نظر بگیرید و اگر لازم شد در مراحل بعدی آنها را کوتاه کنید.

گام چهارم: برد کنترل را مونتاژ کنید

برد کنترل ساعت شنی الکترونیکی بسیار ساده است اما چند نکته مهم دارد. کارتان را با برد پرما-پروتو شروع کنید که الگوی سیم‌کشی پین آن مشابه برد بورد استاندارد است (به ریل برق دقت کنید). اگر لازم بود برد را کوچک کنید تا به حداقل اندازه ممکن برسد. البته ریل برق و سوراخ‌های پین کافی برای سیم‌های هوک آپ نگه دارید.

میکروکنترلر و شتاب‌سنج را با استفاده از هدرهای استاندارد روی برد لحیم کنید. به جهت هر دو برد دقت کنید:

کانکتور میکرو USB باید رو به لبه برد باشد تا همچنان برای برنامه‌ریزی به آن دسترسی داشته باشید.

به جهت شتاب‌سنج هم دقت کنید چون جهت نصب مشخص می‌کند چه چیزی را بالا و چه چیزی را پایین تشخیص بدهد.

گام پنجم: برق و شتاب‌سنج را سیم‌کشی کنید

قبل از هر چیز مشخص کنید کدام یک از ریل‌های برق ۵V و کدامیک GND خواهد بود. یک تکه سیم کوچک از ریل برق به برق و GND هر دو برد برک‌اوت وصل کنید.

سه سیم دیگر هم اضافه کنید و با آنها سه خروجی شتاب‌سنج را به سه پین ورودی آنالوگ میکروکنترلر وصل کنید. ما برای ساخت ساعت شنی الکترونیکی خروجی X را به A2، خروجی Y را به A1 و خروجی Z را به A0 وصل کردیم.

گام ششم: کانکتور برق را سیم‌کشی کنید

طرف آزاد کانکتور JST را به برد کنترل لحیم کنید. به قطبیت اتصالات دقت کنید: سیم قرمز باید به ریل برق ۵V و سیم قرمز به ریل برق GND لحیم بشود.

گام هفتم: نوار LED را سیم‌کشی کنید

در این مرحله باید اندازه کلی ساعت شنی الکترونیکی را مشخص کنید چون می‌خواهیم نوار LED در کل بدنه کشیده بشود. ما از یک نوار LED با ۳۰ عدد LED با تراکم ۱۴۴ LED بر متر استفاده کردیم. ارتفاع کلی نوار هم ۱/۲ ۸ اینچ است. قبل از شروع ساخت همه قطعات را روی تخته چوب یا تخته چندلا بچینید تا مطمئن شوید اندازه کافی داشته باشد.

اکثر این نوارهای LED را می‌توانید در طول دلخواه‌تان ببرید اما این برش باید حتما از روی نقاط مشخص شده انجام بشود. سه سیم به پدهایی که در طرف ورودی نوار قرار دارد، لحیم کنید. اکثر نوارها نوعی نشانگر به شکل فلش دارند که جهت حرکت داده را مشخص می‌کنند. برق را می‌توانید به هر دو طرف نوار وصل کنید اما داده باید با جهت مناسب به نوار LED وصل بشود.

گام هشتم: دکمه لمسی خازنی را اضافه کنید

دکمه لمسی خازنی هم مثل سوئیچ برق به کانکتور جداشدنی نیاز دارد. این ضرورت به خاطر نحوه اتصال آن به ساعت شنی الکترونیکی است. ما هدرهای صاف را به دکمه یک کابل دوپونت سه سیم به برد کنترل لحیم کردیم. کانکتور دوپونت ماده به خوبی در فواصل بین پین‌ هدرها جا می‌شود.

سیم‌های برق و GND را به ریل‌های روی برد کنترل لحیم کنید (همانطور که برای نوار LED انجام دادید). لاین داده (که وقتی دکمه را فشار بدهید، مقدار high را می‌خواند) را به یکی از پین‌های ورودی دیجیتال میکروکنترلر سیم‌کشی کنید.

در تصویر آخر مدار کامل را می‌بینید. در این مرحله می‌توانید منبع تغذیه را وصل کنید، کدها را تست کنید و ساعت شنی الکترونیکی را تست کنید.

گام نهم: طرح بدنه را مشخص کنید

ما بدنه ساعت شنی الکترونیکی را از یک تکه چوب افرا با طول ۱/۲ ۸ اینچ، عرض ۱/۲ ۲ اینچ و ضخامت ۱/۴ ۱ اینچ می‌سازیم. از نوار LED به عنوان راهنمای برش طولی استفاده کنید و ۱/۸ اینچ اضافی هم برای سیم‌ها و حاشیه در نظر بگیرید.

قطعات الکترونیکی باید به راحتی روی این تخته چوب جا بگیرند. باتری و سوئیچ در نیمه پایینی و برد کنترل در نیمه بالایی قرار می‌گیرند. ساعت شنی نهایی در واقع دو فضای بدنه جداگانه برای این قطعات دارند.

گام دهم: روش‌های دیگر ساخت بدنه

اگر ابزارهای کافی برای ساخت بدنه به روش زیر را ندارید، می‌توانید از روش‌های جایگزین استفاده کنید.

یکی از روش‌های ساده این است که تخته‌های چندلا در شکل مناسب ببرید و آنها را به شکل ساندویچ روی هم بچسبانید. در این روش فقط به چند ابزار ساده نیاز خواهید داشت.

استفاده از دستگاه برش لیزری و پرینتر سه بعدی هم رویکردهای ساده دیگری هستند که هزینه بالایی دارند. البته می‌توانید همین بدنه را از جنس کارتن هم بسازید.

گام یازدهم: تخته جلویی را ببرید

تخته را به دو تکه هم اندازه اما با ضخامت متفاوت ببرید. تکه نازک تخته جلویی بدنه می‌شود و تکه ضخیم هم قطعات الکترونیکی را نگه می‌دارد.

برای اینکه مطمئن شوید ضخامت کافی را برای برش انتخاب کردید، از ضخامت باتری به عنوان راهنمای برش استفاده کنید و محل برش را مشخص کنید. این برش را می‌توانید با اره دستی هم انجام بدهید اما اره نواری کار را ساده‌تر می‌کند.

انتهای تخته را با یک مثلث درست بعد از برش علامت بزنید تا نحوه اتصال دو تخته به یکدیگر را به یاد بیاورید.

گام دوازدهم: جای قطعات الکترونیکی را ببرید

تکه ضخیم را بردارید و شکل کلی ساعت شنی را رویش بکشید. دیواره‌های بدنه باید حدود ۳/۸ اینچ ضخامت داشته باشند. شکل قطعات الکترونیکی را با رعایت فاصله از یکدیگر روی تکه چوب بکشید. باتری باید در فضای پایینی و برد کنترل در فضای بالایی قرار بگیرد.

گوشه‌های اشکالی که کشیده‌اید را با دریل سوراخ کنید. سپس با اره این مستطیل‌ها را کاملا بیرون بیاورید. اره مویی بهترین ابزار برای اینکار است. بعد از برش هم لبه‌ها را با سوهان و کاغذ سنباده تمیز کنید.

در نهایت هم هر کدام از قطعات را سر جایشان بگذارید تا مطمئن شوید برش‌ها دقبق هستند.

گام سیزدهم: سوراخ‌های کانکتورها را ببرید

حالا باید سوراخ‌های سوئیچ برق و کابل میکرو USB را ببرید (قبل از مونتاژ بدنه). اندازه‌ها را با خود سوئیچ و برد کنترل مشخص کنید و جای سوراخ‌ها را با یک اره کوچک ببرید. برای اینکه سوراخ‌ها کاملا چفت باشند هم از سوهان استفاده کنید.

یک کانال هم بین دو محفظه بدنه برای اتصال برق ببرید. برای اینکار می‌توانید از اره و اسکنه استفاده کنید. روی ظاهر کانال هم وسواس نداشته باشید چون دیده نمی‌شود. اما باید آنقدر عریض باشد که کانکتور JST از آن رد بشود.

گام چهاردهم: اجزای بدنه را بهم بچسبانید

دو طرف بدنه ساعت شنی الکترونیکی را بهم بچسبانید. به گره‌های چوب و علامت مثلثی که گذاشته‌اید دقت کنید تا مطمئن شوید آنها را درست بهم می‌چسبانید. نتیجه نهایی باید طوری باشد که انگار هیچگاه چوب را نبریده‌اید.

اگر یکی از سوراخ‌ها کج بود، داخلش را با چسباندن خلال دندان پر کنید و بعد از خشک شدن چسب، سوراخ جدید را دریل کنید.

گام پانزدهم: تخته بالایی و پایینی را بسازید

شکل و اندازه تخته بالایی و پایینی به سلیقه خودتان بستگی دارد. تنها نکته مهم این است که آنقدر ضخیم باشند که با برد برک اوت دکمه لمسی خازنی تطابق داشته باشند. ‌سخت‌ترین قسمت ساخت این دو تخته تراز کردن آنها هنگام دریل کردن سوراخ پیچ‎ها را روی تخته‌های بالایی و پایینی دریل کردیم و سپس آنها را با دو طرف ساعت شنی تراز کردیم. سوراخ‌ها را حتما کانترسینک کنید تا پیچ‌ها از سطح چوب بیرون نزنند؛ در غیر این صورت تایمر لق می‌زند.

گام شانزدهم: حفره دکمه لمسی خازنی را بسازید

دکمه لمسی خازنی در انتهای ساعت شنی الکترونیکی و نزدیک به برد کنترلر قرار می‌گیرد. وقتی بخواهید زمان را تنظیم کنید این سر بدنه بالا و وقتی بخواهید ساعت را به کار بیاندازید این سر بدنه پایین قرار می‌گیرد. دکمه (و همچنین پیچ‌ها) نباید از سطح چوب بالاتر باشند؛ در غیر این صورت وقتی زمان تمام بشود، ساعت شنی نامتوازن خواهد بود.

یک سوراخ بزرگ به اندازه پین‌های برد و کانکتور دوپونت برد کنترل ببرید. دکمه را سر جایش قرار بدهید و دور برد را روی بدنه بکشید. با استفاده از دریل و اسکنه حفره‌ای ایجاد کنید که آنقدر عمیق باشد که دکمه با سطح چوب تراز بشود و با ساعت شنی که رویش قرار می‌گیرد تداخل نداشته باشد. بهتر است پایه‌های بالای برد را هم کوتاه کنید تا به حداقل اندازه ممکن برسند.

گام هفدهم: سوراخ‌های سیم را دریل کنید

دکمه لمسی خازنی و نوار LED به سیم‌هایی نیاز دارند که باید از درون بدنه عبور داده بشوند. برای ایجاد فضای مورد نیاز این سیم‌ها، از درون بدنه دو سوراخ در دو طرف آن دریل کنید.
سوراخ اول فضای سه سیم تغذیه نوار LED را ایجاد می‌کند. شکل سوراخ مهم نیست اما باید کمی از قسمت جلوی ساعت شنی الکترونیکی را به شکل منحنی بخراشید تا بتوانی آنها را جلوی ساعت خم کنید.

سوراخ دوم از برد کنترل به دکمه لمسی خازنی کشیده می‌شود. مکان و اندازه این سوراخ باید با سوراخی که در گام قبلی دریل کردید همخوانی داشته باشد. از بالا تراز کنید و جای سوراخ را علامت بزنید. سوراخ را دریل کنید و با اسکنه حفر کنید تا کانکتور دوپونت کاملا به دکمه وصل بشود.

گام هجدهم: ورق پلکسی گلس را ببرید

پشت ساعت شنی الکترونیکی پلکسی گلس شفاف است که قطعات الکترونیکی را سر جایشان نگاه می‌دارد. دور بدنه را روی پلکسی گلس بکشید و با کاتر روی پلکسی گلس خط بیاندازید. روی همین خط را چندبار ببرید تا خط برش عمیق بشود. خط برش را روی لبه میز تراز کنید و با یک ضربه سریع پلکسی گلس را بشکنید.

این تکنیک فقط روی مواردی کار می‌کند که برش در کل طول امتداد داشته باشد. بنابراین ممکن است برای برخی برش‌ها لازم باشد دوبار اینکار را تکرار کنید.

گام نوزدهم: سوراخ‌های اتصال پشتی را دریل کنید

پلکسی گلس را روی بدنه قرار بدهید و جایش را با چسب ثابت کنید. در هر گوشه یک سوراخ برای یک پیچ کوچک دریل کنید. ما از پیچ سرصاف شماره شش به طول ۵/۸ اینچ استفاده کردیم. دقت کنید سوراخ‌ها خیلی عمیق نباشند. سوراخ‌ها را روی چوب‌ها دریل کنید تا قدرت دریل بیشتر بشود.

گام بیستم: تراز پشتی را علامت بزنید

پلکسی گلس بعد از دریل کردن سوراخ‌ها کمی شیب می‌گیرد. برای اینکه این شیب‌ها هنگام مونتاژ بدنه مشکل ایجاد نکنند، باید جهت نصب پلکسی گلس را هنگام دریل کردن سوراخ‌ها علامت بزنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید پلکسی گلس را دقیقا باید چطور نصب کنید.

قبل از باز کردن چوب، با سوهان یا دریل کوچک روی پلکسی گلس و چوب یک بریدگی ایجاد کنید. این علامت فقط در صورتی تراز می‌شود که پلکسی گلس را درست نصب کنید.

گام بیست و یکم: شکل ساعت شنی را ببرید

بدنه تقریبا کامل شده و می‌توانید شکل کلی ساعت شنی را رویش ببرید. ابعاد چندان مهم نیستند اما دقت کنید شکل را خیلی نزدیک به باکس‌های داخلی نبرید که دبنه را ضعیف خواهد کرد.

گام بیست و دوم: شیار نوار LED را ببرید

جلوی ساعت شنی الکترونیکی یک شیار برای نوار LED و ورق مات‌کننده می‌بریم. نوار LED را تراز کنید و شکل دورش را روی چوب بکشید. یک جفت خط موازی با فاصله ۱/۸ تا ۱/۶ اینچ از این خطوط هم برای مشخص کردن جای مات‌کننده بکشید.

اجرای این مرحله بدون ابزار حرفه‌ای کار دشواری است؛ ما از اره رومیزی با تیغه مخصوص استفاده کردیم. این کار را با هر ابزاری که انجام می‌دهید مطمئن شوید داخل بدنه را نمی‌برید. سپس یک کانال کم‌عمق روی خطوط خارجی برای مات‌کننده بکشید. نوار LED را تست کنید و مطمئن شوید پایه‎ها به راحتی به برد کنترل می‌رسند.

گام بیست و سوم: بدنه را سنباده بکشید

هر سه تکه چوب را با کاغذ سنباده ۲۲۰ یا بیشتر سنباده بکشید. با پخ کردن زاویه‌های راست هم می‌توانید ساعت شنی را زیباتر کنید.

سپس دو لایه لاک چوب روی ساعت شنی بزنید و صبر کنید تا خشک بشود. بدنه را با کاغذ ۳۲۰ یا ۴۰۰ سنباده بکشید.

در نهایت هم یک یا دو لایه پلی اورتان به کار اضافه کنید.

گام بیست و چهارم: قطعات الکترونیکی را مونتاژ کنید

مونتاژ ساعت شنی را با رد کردن نوار LED از داخل بدنه به سمت کانال جلویی شروع کنید. چسب پشت نوار را بردارید و آن را سر جایش بچسبانید (می‌توانید از کمی چسب مایع هم استفاده کنید).

دکمه لمسی خازنی را در حفره‌ای که بالای بدنه بریده‌اید، بچسبانید. باید پین‌ها که از زیر بیرون زده‌اند را ببینید. مطمئن شوید زیر دکمه با سطح لبه بالایی چوب تراز باشد تا ساعت شنی لق نزند.

باتری را در بریدگی قسمت پایین قرار بدهید و کانکتور USB را رد کنید. با استفاده از کمی چسب حرارتی مطمئن شوید باتری سر جایش ثابت باشد.

برد کنترل را به قسمت بالای بدنه اضافه کنید. کانکتور JST را از باتری به کانال مخفی وسط بدنه وصل کنید و آن را به کانکتور JST روی برد کنترل وصل کنید.

کانکتور دوپونت سه سیم را از برد کنترل به سوراخ بالایی بکشید و آن را به پین‌های پایین دکمه لمسی خازنی وصل کنید.

دکمه روشن/خاموش از سوراخ کنار بدنه رد کنید (از بیرون) تا کاملا در جایش فرو برود. دو سیم ترمینال را هم به دو پایه سوئیچ وصل کنید.

در نهایت باید ساعت شنی الکترونیکی شما شبیه تصویر آخر باشد.

گام بیست و پنجم: بدنه را کامل کنید

پلکسی گلس را با چهار پیچ روی بدنه ثابت کنید. دو قطعه چوب بالایی و پایینی را هم پیچ کنید. تراز بودن همه چیز را چک کنید و و مطمئن شوید ساعت شنی روی میز صاف می‌ایستد.

گام بیست و ششم: ورق مات‌کننده را اضافه کنید

 

یک ورق مات‌کننده که کمی عریض‌تر از کانال LED باشد، ببرید. این ورق هم LED را سر جایش نگه می‌دارد و هم نور آن را بیشتر پخش می‌کند. دقت کنید هرچه ورق از LED دورتر باشد، مات‌کنندگی آن بیشتر می‌شود.

گام بیست و ششم: ساعت شنی الکترونیکی را برنامه‌ریزی کنید

کدهای ساعت شنی را از اینجا دانلود کنید. کتابخانه Fast LED که درایور سطح پایین برای LEDها می‌سازد را هم نصب کنید.

قسمتی از کدها که باید تغییر بدهید درست بالای کدها قرار دارد: پنج پین (پین LED، پین دکمه لمسی خازنی و سه پین شتاب‌سنج). تعداد LEDهای نوار را هم تنظیم کنید.

برد کنترل را با کابل USB به کامپیوتر وصل کنید و کدها را آپلود کنید. برای دسترسی به کانکتور USB میکروکنترلر باید پلکسی گلس را جدا کنید.

ساعت شنی الکترونیکی آماده است

این ساعت شنی سه حالت دارد: حالت برنامه‌ریزی، حالت تایمینگ و حالت توقف. حالت ساعت شنی با جهت آن مشخص می‌شود: حالت برنامه‌ریزی وقتی دکمه لمسی خازنی رو به بالا باشد، حالت تایمینگ وقتی این دکمه پایین باشد و حالت توقف وقتی ساعت به کنار قرار بگیرد. در ادامه به شما می‌گوییم از هر کدام از این سه حالت ساعت شنی چطور استفاده کنید:

حالت برنامه‌ریزی

وقتی ساعت شنی را روشن می‌کنید، یک مکان‌نمای زرد چشمک‌زن پایین نوار LED خواهید دید. با هر بار لمس کردن دکمه لمسی خازنی ۱۵ ثانیه به تایمر اضافه می‌شود. هر ۱۵ ثانیه هم به شکل یک نقطه بنفش به نمایش درمی‌آید. وقتی به ۶۰ ثانیه رسیدید، همه نقاط بنفش با یک نقطه زرد جایگزین می‌شوند که نشان دهنده یک دقیقه است. با نگه داشتن دکمه دقایق همین طور اضافه می‌شوند تا دکمه را رها کنید. هر پنج دقیقه هم با یک نقطه قرمز مشخص می‌شود تا دنبال کردن کل زمان ساعت شنی ساده‌تر بشود.

حالت تایمینگ

با چرخاندن ۱۸۰ درجه ساعت شنی، شمارش معکوس آغاز می‌شود. صرف نظر از کل زمان تمام نقاط روشن می‌شوند (می‌توانید کدها را طوری تغییر بدهید که روشن شدن نقطه‌ها در حالت تایمینگ هم گذشت زمان را نشان بدهد). نقطه‌ها یک به یک روی هم می‌افتند تا زمان سپری بشود. سپس کلمه finale به صورت رنگی و به مدت ۱۵ ثانیه روی نوار نشان داده می‌شود. برای برگشتن به حالت برنامه‌ریزی دوباره ساعت را بچرخانید. مکان‌نمای زرد بلافاصله به نمایش درمی‌آید و اگر ساعت شنی را بلافاصله بچرخانید، همان زمان دور قبلی دوباره محاسبه می‌شود.

همین جا به شما پیشنهاد می‌کنم با اضافه کردن یک اسپیکر به ساعت شنی الکترونیکی – که تمام شدن زمان را نشان بدهد – آن را کارآمدتر کنید.

حالت توقف

اگر می‌خواهید در حین حالت تایمینگ، ساعت شنی را متوقف کنید آن را ۹۰ درجه بچرخانید و به پهلو بخوابانید. زمان متوقف می‌شود و با چرخش آن به دو سمت می‌توانید وارد یکی از دو حالت تایمینگ یا برنامه‌ریزی بشوید.

امیدواریم با این ساختنی به شما کمک کند با کودکتان به درک مشترکی از گذشت زمان برسید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • تلگرام
  • اینستاگرام
  • واتس اپ
  • تماس